Tessa adviseert zorgprofessionals het probleem te erkennen

vrijdag, 28 januari, 2022

Tessa: erken het probleem. Dat is het allerbelangrijkste. Biedt ook een luisterend oor voor de verhalen die mensen hebben. Dat helpt enorm in het proces. Zorg dat je kennis hebt. Natuurlijk, die kennis is beperkt, maar zorg dat je er in ieder geval iets vanaf weet. Zo kun je mensen ook de juiste richting in sturen. Erken ook wanneer dingen niet goed gaan of dat je niet de behandeling kunt bieden die misschien passend is bij die persoon. En zeg daar niet van ‘dit is het’ en dan gaan we weer weg, maar zorg dan ook dat dat pad weer wordt vervolgd en geef aan wie dan wel passend is op dat pad. Dus niet alleen maar denken aan 'Ik wil geld verdienen, want dit is een extra patiënt'. Ik hoop niet dat ze zo zelf denken, maar dat ze wel soms zo zijn, maar kijk dan ook van nou deze persoon is veel beter passend bij dat traject of bij dat traject en ik denk dat daar ook kennis voor nodig is van wat er allemaal mogelijk is aan behandelingen. Als je fysiotherapeut bent en je weet niet dat een ergo bijvoorbeeld daarin veel beter passend is, dan kun je iemand ook niet doorverwijzen. 

Interviewer: "En wat zouden zorgprofessionals kunnen leren van jouw ervaringen?"

Tessa: Ik denk dat we heel goed daarin kunnen leren dat we het wellicht niet altijd goed doen of het bij het juiste eind hebben, maar dat door open te staan voor nieuwe kennis. Open staan voor ervaringen die mensen al hebben, dat je daar wellicht de volgende patiënt beter mee kunt helpen.

Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren

Klik op "ik ga akkoord" om cookies toe te staan.