Terug

Habiba heeft enkele verbeterpunten voor de casemanager

Tabs

Datum interview: 
woensdag, 17 oktober, 2012

Transcript

Nou, kijk, hij heeft ook een brief gekregen. Van het ziekenhuis, dat 'ie naar casemanager kon gaan en een afspraak maken. Ja, daar is 'ie niet naartoe gegaan. Ook vanwege taal, maar eigenlijk vind ik zelf dat, het beste zou zijn, dat er een casemanager met hem contact opneemt, niet dat hij dat moet doen. Want dat moest hij doen en dat heeft 'ie niet gedaan. En hij zegt ook van, ja, ik spreek niet zo goed Nederlands, maar ik denk, iemand in eigen taal zou wel heel fijn zijn voor mijn vader. En puur omdat 'ie zoiets heeft van, ja, wat moet ik bij diegene doen? Praten, alleen maar praten, wat kan hij nou voor me doen? Hij heeft ook zoiets van, ik heb ook een dochter, daar kan ik bij terecht.

Maar met de huisarts, hij kan nog wel wat Nederlands. Hij is ook heel slim, komt hij er niet uit, dan pakt 'ie de telefoon, dan belt 'ie mij meteen op. Ja, ik begrijp de huisarts niet wat 'ie zegt. En dan geeft 'ie mij de huisarts en dan kan ik het meteen tolken. En overal waar 'ie dus niet uitkomt, dan belt 'ie mij. En wat ik net al zei, een casemanager dementie in eigen taal. Hè, want het zijn ouderen en ja, die praten slecht Nederlands en die toch de culturele achtergrond weet van mijn vader en ja, heel veel dingen voor hem zou doen. Dat zou ik echt, dat zou enorm veel schelen. Vooral omdat heel veel allochtonen toch thuis willen blijven, thuis verzorgd worden en ja, een casemanager is, ja, om je zo lang mogelijk te begeleiden thuis. Dus dat zou een enorme uitkomst zijn.